NESLİ'NİN KONULARI

15 Kasım 2010 Pazartesi

Glutensiz ve Sütsüz Pasta Olur mu???



Bundan birkaç ay önce sevgili kuzenim Dilara'nın besin intolerans testi yaptırması sonucu vüdununun glutene (Gluten, buğday, arpa, çavdar ve yulafta bulunan bir proteindir.), süt ve süt ürünlerine karşı direncinin düşük olduğu ortaya çıktı. Bir süre glutenli besinlerden ve süt ürünlerinden uzak durması gerekiyordu. Dilara'nın tiroid ile ilgili kullandığı ilaçların işe yarayabilmesi için bu perhize uyması gerektiğini söyledi doktoru. 

Glutenli ürünleri ve süt ürünlerini çıkarttığınız zaman yiyecek birşeyler bulmanız gerçekten zorlaşıyor. Özellikle de hamur işlerine ve  tatlıya düşkün biriyseniz.Hayatınızdan ekmeği, makarnayı, tüm unlu mamulleri, sütü, peyniri yoğurdu ve daha pek çok şeyi çıkartmanız gerekiyor.

İnsan pek çok şeyi ancak başına geldiği zaman öğreniyor. Ben süt ürünleri alerjisini daha önce çok yakın bir arkadaşımın oğlu sevgili Barkın'da ilk olarak duymuşturm. Barkın'ın alerjisi ortaya çıktığında Aysel hemen araştırmalar yapmış ve soya sütünü bulmuştu. Soya sütü sayesinde Barkın'a sütlü tatlılar yapabilmişti. Hatta İstanbul'a geldikerinde soya sütünden pasta yapmıştım Barkın'a.

Gluten alerjisini ise oğlumu büyütürken okuduğum çeşitli yayınlardan biliyordum. Dünyadaki her 100 kişiden birinin glutene alerjisi olduğunu ve bu hastalığın adının ÇÖLYAK hastalığı olduğunu,  üstelik Dilara'nınki gibi bir süreliğine değil ömür boyu glutenden uzak durması gereken pek çok insanın bulunduğunu öğrendim. Hatta bu konuda kurulmuş bir dernek bile var. Ayrıntılı bilgi almak isterseniz http://www.colyak.org.tr/ adresini ziyaret edebilirsiniz.

Dilara'nın kardeşi olan diğer kuzenim Didar'ın doğumgününde Dilara'nın da yiyebileceği bir pasta yapmak isteyince konuya olan ilgim arttı. Biraz araştırmadan sonra aslında bu sorunun oldukça yaygın olduğunu gördüm.Büyük marketlerde gluten alerjisine karşı satılan ürünler bulmak mümkün.Ayrıca İhe İstanbul Halk Ekmekte önceden sipariş vermeniz durumunda glutensiz ürünlerinden getiriyorlar veya size gönderiyorlar.http://www.ihe.com.tr/gluten.asp bu adresten siteye ulaşabilirsiniz.

Marketlerde glutensiz un, glutensiz makarna gibi ürünler satılıyor. Benim ihtiyacım olan yapmayı düşündüğüm pasta için glutensiz un ve süt yerine kullanabileceğim bir üründü. Glutensiz unu buldum, süt yerine ise markette daha önce de dikkatimi çeken ancak ne için kullanacağımı bilemediğim konserve hindistan sütünü aldım. Aslında soya sütü de kullanılabilir ama Dilara'nın soyaya karşı da toleranssız olduğu ortaya çıkmıştı.

Pastanın kekinin tarifini glutensiz un kutusunun arkasında yazan kek tarifinden alabilirsiniz yada benim gibi her zaman yaptığınız kek tarifini kullanabilirsiniz. Tarifin içindeki sütü hindistan cevizi sütü ile değiştirdim.Tarifteki malzemeleri kullanarak keki hazırladıktan sonra yine hindistan cevizi sütünü kullanarak kremayı ve resimde görmüş olduğunuz pastayı hazırladım. Pasta Didar'ın doğumgünü içindi ama Dilara çok daha fazla mutlu oldu.

Malzemeler:

Kek için
3 su bardağı glutensiz un (Ben Sinangil marka buldum)
3 yumurta
1 su bardağı hindistan cevizi sütü (konserve olarak satılıyor)
1 su bardağı sıvı yağ
1 su bardağı toz şeker
2-3 damla sıvı vanilya
yarım paket kabartma tozu (glutensiz olanlarını bulmak mümkün)

Krema İçin
2 bardak hindistan cevizi sütü

1 fincan toz şeker
1 fincan glutensiz un veya mısır nişastası
vanilya (sıvı olursa 2 damla, toz olarak 1 paket)



Not: Ben kekin sadece üstünü krema ile kapladığım için kremayı yarım ölçek hazırladım.

Aslında tarifin çok fazla bir özelliği yok, burada anlatmak istediğim, çocuğunuz, yakınınız veya siz çeşitli hastalıklar nedeniyle bir çok besini yiyemiyor olabilirsiniz, ancak biraz araştırma ile sevdiğiniz yiyecekleri hazırlayabileceğiniz alternatif ürünler bulmanızın mümkün.  Sizin de besin alerjisi ile ilgili deneyimleriniz varsa paylaşın. Belki birinin işine yarar.

Herkese sevgiler, iyi bayramlar....

Nesli'nin Kahvesi artık nescake'de devam ediyor....


7 yorum:

nnbaLo dedi ki...

neslicim insan zamanla hiç aklına gelmeyen durumların karşısına çıktığını görüyor.Önemli olan bu durumlarla başa çıkabilmek.Çok güzel bir pasta olmuş hem de açıklamadığın takdirde diğer pastalardan farksız...Düşünceli olmak böyle bir şey...Ellerine sağlık...

zeynep dedi ki...

Neslicim bu pastan artık sözün bittiği nokta olmuş..aşmışsın kendini bence..ne diyeyim eline sağlık. :))

ali dedi ki...

selamlar bloğunu beğendim bursaya tekrar geldiğin de eşinle misafir etmek isteriz glutensiz pastaya gelince güzel olur sanırım otistik oğlum a ekmeği ni kullanıyoruz tadı çok kötü özelllikle otistik çocuklara glutensiz gıdalar öneriyorlar. ayrıca bütün süt ürünlerinden uzak durmak gerekiyor keçi sütü hariç birde hazır gıdalar kolaylıklar dilerim

nescake dedi ki...

Blogu beğenmene sevindim Ali, oğlun için dilerim denersiniz tarifi. Otizm ile beslenme arasındaki bağlantıyı bilmiyordum. Yazıda da dediğim gibi hem süt hem de gluten çıkınca beslenme listesinden çok kısıtlanıyor insan. Özellikle de söz konusu çocuklar olunca insan ne yapacağını şaşırıyor. Yeni birşeyler bulursam yada duyarsam yine yazarım. Eşine ve oğluna sevgiler...

Nihan ve Zeynep, blog arkadaşlarım, çok teşekkür ederim yorumlarınıza, beğenmenize sevindim...

Oğuzhan İmamoğlu dedi ki...

Duyarlılığı ve farkındalığı yüksek bir yazıydı Neslihan... Benzer duygularla okudum yazını...

Yüreğine ve eline sağlık...

hazal dedi ki...

neslihan abla yazını okudum bnde 16 yaşındayım aynı dilarada olduğu gibi bende besin intoleransı testi yaptırdım ama dilaradan farklı bi yanım daha var ben yumurtada yiyemiyorum maalesef. internette araştırma yaparken hemen heyecanla girdim baktım belki bana uygundur diye ama maalesef yumurta bana uymadı:( ama yazının diğer hastalara faydalı olacağını düşünüyorum duyarlılığın için çok saol:)

nescake dedi ki...

Hazal merhaba, tarifin sana uygun olmamasına çok üzüldüm.Faydalı olabildiğim kimse varsa ne mutlu bana. Senin için yumurtasız ve glutensiz tarifler araştırıcam. Umarım birşeyler bulabilirim. Arada bloga bakarsan yada benim e-mail adresime mesaj gönderirsen birşey bulduğumda sana haber verebilirim.
e-mail adresmi: neskucukdemiral@gmail.com